سکته

سکته ,بیماری سکته,سکته در بارداری,علائم سکته,درمان سکته,درمان سکته با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سکته,سکته را چگونه درمان کنیم,سکته در کودکان,سکته در بزرگسالان,سکته در نوزادان

سکته ، علائم سکته ، علل سکته ، پیشگیری از سکته ، درمان سکته

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سکته و درمان ان بپردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سکته (یونانی apoplēxia/ἀποπληξία) در طب قدیم به حمله ناگهانی همراه با از دست رفتن هوشیاری و حواس بیمار گفته می‌شد که معمولاً به مرگ می‌انجامید. در پزشکی امروزی منظور از این واژه ممکن است به سکتهٔ مغزی یا قلبی اشاره داشته باشد.

سکته مغزی

سکته مغزی در کل دنیا دومین علت مرگ بشر است و اولین علت از کارافتادگی، اما در کشورهای پیشرفته در حال حاضر سومین علت مرگ است که با پیر شدن جوامع در آینده نه چندان دور در آن کشورها نیز دومین علت مرگ خواهد شد. این عارضه یعنی بسته شدن یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می شود.این عارضه، زمانی اتفاق می افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا منفجر شود. به طور متوسط 10 تا 15 درصد افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و 60 تا 70 درصد بیماران با درمان مناسب می توانند زندگی مستقل داشته باشند.

سکته قلبی

سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) یا آنفارکتوس میوکارد (به انگلیسی: Myocardial infarction) یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل این عارضه بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود. این عارضه نوعی عارضهٔ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد در میان عوامل مساعدکننده دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقهٔ فامیلی و سن قابل ذکراند. به‌طور یقین این بیماری خیلی وخیم است و سالیانه تنها در آمریکا، در سال ۲۰۰۴ میلادی، بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر از این عارضه جان باختند.

سکته ، علائم سکته ، علل سکته ، پیشگیری از سکته ، درمان سکته

سکته گوش

سکته گوش به ناشنوایی ناگهانی حسی ـ عصبی گفته می‌شود که دلیل شناخته‌شده‌ای ندارد و معمولا در یک گوش به شکل سریع و ناگهانی یا در مدت زمان چند روز اتفاق می‌افتد. البته این نوع از کم‌شنوایی گاهی با احساس گیجی و زنگ گوش همراه است و البته در برخی موارد تنها با حالت پری و کیپی گوش همراه می شود. همچنین در بیشتر موارد، کم‌شنوایی ایجاد شده یکطرفه است

سکته چشمی

سکته چشمی حمله ای است ناگهانی و شدید که به بینایی آسیب وارد میکند. به گوش خیلی از ما سکته های مغزی و قلبی آشناتر است و می دانیم در اثر این عارضه ، ناگهان کارکرد بافت موردنظر مختل می شود، اما گاهی متخصصان چشم به بیمار می گویند دچار این عارضه شده اید.سکته چشمی یک متخصص چشم خاطر نشان کرد که :واقعیت این است که در کتاب های چشم پزشکی اصطلاحی به عنوان این عارضه نداریم. این عبارت را ما چشم پزشک ها برای این که بیماران راحت تر متوجه بیماری شان شوند، ابداع کرده ایم. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ادامه می دهد:چشم پزشک ها، بخصوص متخصصان شبکیه، اصطلاح سکته چشمی را برای چند بیماری به کار می برند؛ انسداد شریان مرکزی شبکیه، انسداد ورید مرکزی شبکیه یا شاخه های آن و آسیب عصب یعنی وقتی به بیماری می گوییم سکته چشمی کرده ای، یعنی به یکی از این سه مشکل دچار شده ای که هر کدام درمان ها و علائم متفاوتی دارند. اگر رگ های خونی که از عصب بینایی بیرون می آیند و به سمت شبکیه چشم می روند دچار انسداد و گرفتگی شوند و خون نتواند جریان پیدا کند، به نام انسداد شریان (سرخرگ) مرکزی شبکیه چشم خوانده می شود. در صورتی که سرخرگ بسته شود، خون به بافت نمی رسد و بافت شبکیه می میرد. اگر سیاهرگ بسته شود چون رگی است که خون را از بافت خارج می کند، دراین صورت خون در بافت ها جمع می شود و ورم ایجاد می گردد و این امر باعث خونریزی برخی از بافت ها می شود. حالت دیگری که باعث این عارضه می شود این است که خون به عصب بینایی نمی رسد و باعث کاهش بینایی می گردد.

سکته قلبی خفیف

سکته خفیف قلبی بر خلاف آنچه که ممکن است شما فکر کنید، بندرت بدون علائم اتفاق می افتد. در حقیقت، می توان گفت روزها، هفته ها و شاید حتی ماه یا ماهها پیش از آنکه شما دچار این بیماری شوید بدن شما به راحتی به شما اخطار می دهد که در معرض ابتلا به این عارضه هستید. اما متاسفانه زمانی که شما در حقیقت احساس می کنید دچار درد و عوارض حمله قلبی شده اید، برای درمان و جلوگیری از مرگ و یا جلوگیری از عوارض حمله قلبی دیر شده است. این عارضه یا حمله قلبی یا quotation mark مرگ های خاموش با علایم و نشانه های خفیف که حتی بنظر نمی رسد ارتباطی با حمله قلبی داشته باشند امروزه به یکی از دغدغه های مهم تبدیل شده است.عرق‌های سرد مداوم، حالت تهوع شدید و به ویژه درد شدید معده از علائم اصلی این عارضه به ویژه سکته‌هایی است که در بخش تحتانی قلب رخ می‌دهد. اغلب موارد علائم این سکته‌ها با بیماری گاستریت یا التهاب معده به اشتباه گرفته می‌شود که این امر بسیار خطرناک است زیرا در این موارد این علائم نشان دهنده این عارضه است که بیمار بلافاصله باید به مرکز درمانی مراجعه کرده تا منطقه این عارضه رد شود. به ویژه در افرادی که مبتلا به دیابت هستند این عارضه سطح تحتانی قلب شایعتر است که در اغلب موارد درد ناشی از این سکته‌ها در معده بروز می‌کند. وی در ادامه اظهار کرد: گاستریت یا التهاب معده اکثر اوقات با درد در ناحیه معده بروز می‌کند اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است لزوم عدم مصرف دارو بدون تجویز پزشک است زیرا ممکن است دردی که در معده بروز کرده ناشی از سکته بوده نه گاستریت در نتیجه عوارض سکته قلبی در این موارد افزایش می‌یابد. افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند الزامی است علاوه بر پزشک متخصص قلب همواره تحت نظر متخصص گوارش و کبد هم قرار داشته باشند تا از ایجاد ناهنجاریهای گوارشی به ویژه زخم و درد معده، التهاب معده و هرگونه اختلال در کار معده در امان باشند.

سکته ، علائم سکته ، علل سکته ، پیشگیری از سکته ، درمان سکته

سکته مغزی و کما

در مورد علائم این عارضه دو نکته قابل طرح است. اول این‌که معمولاً این عارضه باعث کاهش سطح هشیاری و فرورفتن بیمار در کما نمی‌شود و کسانی که سکته می‌کنند مجموعه‌ای از علائم موضعی و عصبی پیدا می‌کنند. این علائم یا باقی می‌ماند یا از بین می‌رود. دوم این‌که کسانی که دچار سرگیجه می‌شوند، بدانند که این علامت پیش‌آگهی این عارضه نیست. سرگیجه اگر با علامت دیگری همراه نباشد، بندرت ممکن است که علت سکته مغزی باشد. در ضمن اگر این علائم باقی بماند، این عارضه اتفاق افتاده، ولی در اکثر موارد به شکل گذراست. برای همین است که ما می‌گوییم این عارضه بیماری نجیبی است، یعنی اول همیشه در می‌زند و بعد وارد می‌شود، پس به او اجازه ورود ندهید.

سکته مغزی ایسکمیک

این عارضه، زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون یا چربی، موجب انسداد رگ و قطع جریان خون در مغز شود. انسداد شریان می تواند داخل یا اطراف مغز رخ دهد، همچنین لخته های خونی می توانند توسط جریان خون از دیگر نقاط بدن به مغز آورده شوند. علل این نوع سکته عبارت اند از: ـ رسوب چربی و ایجاد پلاک در شریان های گردنی و اختلالات قلبی که منجر به تشکیل لخته های خونی می گردد. ـ این علائم سکته گذرا یا خفیف، حدود چند دقیقه تا چند ساعت طول کشیده و سپس به کلی از بین می رود. ـ ولی به خاطر داشته باشید که هرگز سکته گذرا را نادیده نگیرید چرا که این سکته، نشانگر در راه بودن یک سکته مغزی شدیدتر است. پس سعی کنید دوره ی درمان سکته گذرا را کامل کنید، حتی اگر نشانه های آن از بین رفته باشند.

سکته ناقص

حمله ایسکمیک‌ گذرای مغزی (TIA) یا سکته مغزی ناقص با علائم هشداردهنده‌ای همراه است که آگاهی از آنها ضروری است. به گزارش ایسنا، هر سال حدود ۷۹۵ هزار نفر در سراسر آمریکا دچار این عارضه می‌شوند. طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، سکته مغزی پنجمین عامل مرگ در این کشور است و به مرگ ۱۳۰ هزار تن در سال منجر می‌شود. همچنین می‌تواند موجب ناتوانی‌های طولانی مدت شود. افتادگی صورت، ضعف در دست‌ها، مشکل در تکلم از جمله علائمی هستند که در صورت مشاهده شدن در بیمار باید به سرعت با اورژانس تماس گرفت.

علائم سکته قلبی

۱. احساس ناراحتی در قفسه‌ی سینه ۲. تهوع، سوءِهاضمه، سوزش سر دل یا معده درد ۳. دردی که تا بازوها انتشار پیدا می‌‌کند ۴. احساس سرگیجه یا سبکیِ سر ۵. گلو درد یا فَک درد ۶. زود خسته و بی‌رمق می‌شوید ۷. خر‌وپف ۸. تعریق ۹. سرفه‌ای که متوقف نمی‌شود ۱۰. تورم در ساق پا، کف پا و مچ پا ۱۱. ضربان قلب نامنظم

علائم سکته مغزی

ضعف و کرختی صورت و بازوها یا پاها به خصوص در یک طرف بدن (همی پارزی) فلج صورت. بازو و پاها در همان طرف (همی پلژی) عدم تعادل و لنگ زدن (آتاکسی) اختلال در تکلم یا در درک کلام (دیس آرتری) اشکال در بلع (دیس فاژی) کرختی و سوزش قسمت‌های بدن-اشکال در درک وضعیت و موقعیت (پارستزی) دو بینی-تاری دید یا از دست دادن بینایی به خصوص در یک چشم سردرد شدید و ناگهانی از دست دادن حافظه کوتاه مدت و طولانی مدت-اختلال در قضاوت سرگیجه بدون دلیل و سقوط ناگهانی بی‌اختیاری ادرار و مدفوع اشکال در پیدا کردن کلمات و فهمیدن آن چیزی که دیگران می‌گویند. عدم توانایی در انجام حرکات ظریف.

علائم سکته قلبی در جوانان

1-درد قلبی همراه با تیر کشیدن است وبه قفسه سینه فشار می آورد که معمولا پس از یک فعالیت کاری یا شرایط توام با استرس در افراد عادی خود را نشان می دهد واین در حالی است که بیماران قلبی حتی در حالت استراحت نیز دچار درد قلبی می شوند 2-درد های قلبی به غیر از مواردی که منجر به سکته یا انفارکتوس حاد قلبی می شوند معمولا کمتر از چند دقیقه طول می کشد این در حالی است که دردهای آزار دهنده ای که معمولا خانم های جوان برای چند ساعت در ناحیه قفسه ی سینه یا قلب خود احساس می کنند دردهای قلبی نیست . 3-تعریق سرد ،احساس اضطراب شدید،تهوع ،استفراغ وکاهش سطح هوشیاری از دیگر علایم دردهای قلبی است . 4-افراد دیابتی وسالمندان مراقب باشند بسیار اتفاق افتاده که دردهای قلبی در این افراد بدون علامت وبسیار مرموز است. 5-درجوانان علائم دردهای قلبی قدری متفاوت است وخیلی اوقات این عارضه تنها با یک کاهش سطح هوشیاری واز حال رفتن ناگهانی خود را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید : سکته مغزی در جوانان ♥ سکته قلبی در جوانانحمله قلبی در بارداری