بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی ،بی اشتهایی عصبی در کودکان،بی اشتهایی عصبی در نوجوانان،بی اشتهایی عصبی و درمان آن،بی اشتهایی عصبی کودکان،بی اشتهایی عصبی در ورزش،بی اشتهایی عصبی ویکی پدیا،بی اشتهایی عصبی در ایران،بی اشتهایی عصبی Ppt،بی اشتهایی عصبی Pdf،بی اشتهایی عصبی در کودکان،درمان بی اشتهایی عصبی در کودکان،بی اشتهایی عصبی در نوزادان،علائم بی اشتهایی عصبی در کودکان،درمان بی اشتهایی عصبی کودکان

بی اشتهایی عصبی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بی اشتهایی عصبی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بی‌اشتهایی عصبی، یک اختلال تغذیه‌ای است که باعث می‌شود افراد در مورد وزن خود و غذایی که می‌خورند، وسواس فکری داشته باشند. افراد مبتلا به عارضه بی‌اشتهایی عصبی، سعی و کوشش فراوانی در جهت نگهداری وزنشان در محدوده خیلی پایین‌تر از میزانی که نسبت به سن و قدشان طبیعی است، می‌کنند. جهت جلوگیری از افزایش وزن و یا به منظور ادامه کاهش وزن، افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، ممکن است گرسنگی زیادی تحمل کنند و یا به حد افراط ورزش نمایند. در حقیقت بی‌اشتهایی عصبی، مشکلی عمده در خصوص غذا نیست، بلکه روشی ناسالم جهت تلاش و کوشش در غلبه بر مشکلات احساسی است. وقتی شما مبتلا به این عارضه هستید، اغلب لاغری را با ارزش‌های فردی یکسان فرض می‌کنید. غلبه‌ یافتن بر بی‌اشتهایی عصبی می‌تواند بسیار دشوار باشد. اما با درمان، شما می‌توانید حس بهتری از خود به دست آورید، به عادات غذایی سالم‌تر برگشته و بسیاری از عوارض جدی مربوط به بی‌اشتهایی عصبی را در خود از بین ببرید.

بی‌اشتهایی عصبی چیست

ی اشتهایی عصبی (به فرانسوی: Anorexie mentale ) نوعی اختلال روانی در غذا خوردن است که در آن بیمار از خوردن غذا به میزان کافی و با وجود گرسنگی امتناع می‌ورزد. این روند که معمولاً با آغاز و زیاده‌روی در یک رژیم غذایی آغاز می‌شود به دلیل کاهش شدید وزن می‌تواند منجر به مخاطرات مرگباری گردد. عدم تصور صحیح از شکل بدن و تناسب اندام، همچنین فشارهای اجتماعی و تصویرسازی نادرست رسانه‌ای از وزن ایده‌آل از دلایل بروز این بیماری شمرده می‌شود. بی اشتهایی عصبی با علائمی چون خوردن مقدار بسیار کم غذا با کالری بسیار اندک، قطع شدن قاعدگی، فشار خون پایین، کمبود چربی در بدن، زردی و رنگ پریدگی پوست و افسردگی بروز می‌یابد و در صورت عدم ارجاع به متخصصین برای آغاز پروسه درمان به بیماری‌های قلبی و دیگر بیمارهای مرگ بار خواهد انجامید.

درمان بی اشتهایی عصبی با سیب

سیب نیز میوه‌ی مفیدی است که به درمان بی اشتهایی کمک می‌کند. سیب باعث تحریک ترشح پپسین، نوعی آنزیم گوارشی پروتئینی، می‌شود. بنابراین، مصرف سیب اشتهای‌تان را بهبود می‌بخشد و میل‌تان را به غذا زیاد می‌کند. یک عدد سیب بخورید و یک لیوان شیر و عسل نیز بنوشید.

نشانه های بی اشتهایی عصبی

بعضی از افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، بیشتر وزن خود را از طریق محدودیت شدید مقدار غذایی که می‌خورند، از دست می‌دهند. همچنین این احتمال وجود دارد که آنها سعی در کاهش وزن خود با انجام ورزش و فعالیت شدید بدنی داشته باشند. برخی دیگر از مبتلایان به این عارضه، مشابه حالتی که در بیماری بولیمیا شایع می‌باشد، در خوردن زیاده‌روی کرده، سپس آن را بیرون می‌آورند. آنها کالری دریافتی خود را با انجام عمل استفراغ بعد از غذاخوردن و یا با استفاده غیرصحیح از مسهل‌ها و دیورتیک‌ها کنترل می‌نمایند. صرف نظر از اینکه این کاهش وزن چگونه انجام می‌شود، بی‌اشتهایی عصبی، پاره‌ای علائم و نشانه‌های جسمانی، احساسی و رفتاری دارد.

• کاهش بیش از حد وزن بدن • ظاهر لاغر • شمارش غیر طبیعی سلول‌های خونی • خستگیبی‌خوابی • سرگیجه و یا ضعف و غش • رنگ متمایل به آبی انگشتان • موهای کم‌پشت، شکننده و یا ریزش مو • موهای نرم و کرک‌مانندی که سطح بدن را می‌پوشاند • قطع قاعدگی • یبوست • پوست خشک • عدم تحمل به سرما • ضربان نامنظم قلب • کاهش فشار خون • کم شدن‌آب بدن(دهیدراتاسیون) • استئو پروز(پوکی استخوان) • تورم دست‌ها و پاها

انگور ترش

انگور ترش نیز برای سلامت دستگاه گوارش‌تان مفید است. برای بهبود اشتهای‌تان هر روز و به مدت یک هفته آب انگور ترش بنوشید. هم‌چنین، آرد نان را با استفاده از آب انگور ترش ورز دهید؛ و مقداری نمک طبیعی نیز به آن اضافه کنید. سپس با استفاده از این آرد، نان چاپاتی درست کنید. برای کسب نتیجه‌ی موثر، به مدت دو هفته از این نان‌های چاپاتی میل کنید.

علائم و نشانه های احساسی بی اشتهایی عصبی

• خودداری و امتناع از خوردن • انکار و تکذیب گرسنگی • ترس از افزایش وزن • دروغ گفتن در مورد مقدار غذایی که خورده شده • فعالیت بدنی و ورزش بیش از اندازه • خلق و خوی پایین(فقدان احساسات) • کناره‌گیری از اجتماع • تحریک‌پذیری • مشغله فکری و درگیری ذهنی زیاد در رابطه با غذا • کاهش میل جنسی • خلق و خوی افسرده • احتمال استفاده از ملین‌ها، محصولات کمک‌کننده در لاغری و یا سایر محصولات گیاهی

درمان بی اشتهایی عصبی با لیمو

لیمو برای پاکسازی دستگاه گوارشی بسیار مفید است. بیمار مبتلا به بی اشتهایی باید مرتبا آب لیمو بنوشد تا اشتهای‌اش افزایش یابد. یک لیوان را پر از آب ولرم کنید؛ سپس آب یک لیموی تازه را در آن بچلانید و مقدار اندکی نمک طبیعی نیز به آن بیفزایید. این نوشیدنی پر خاصیت را هر روز صبح بنوشید تا سلامتی به دستگاه گوارش‌تان باز گردد. به علاوه، ۳ غنچه‌ی خشک شده‌ی میخک و یک نیم قاشق چای خوری آب لیمو را در آب جوش بریزید. اجازه دهید کمی خنک شود. این دمنوش را صاف کنید و سپس، نوش جان نمایید. این دمنوش را به مدت یک هفته، روزی یک بار بنوشید تا میل‌تان به غذا بیش‌تر شود. یا این‌که می‌توانید ترکیبی از آب زنجبیل و آب لیمو را بنوشید، تا اشتهای‌تان باز شود.

علت بیولوژیکی بی اشتهایی عصبی

ممکن است تغییرات ژنتیکی باعث گردد که بعضی از افراد در ابتلاء به بی‌اشتهایی عصبی، آسیب‌پذیرتر باشند. هرچند صریحاً آشکار نیست که چگونه ژن‌های شما می‌تواند باعث بروز بی‌اشتهایی عصبی گردد. ممکن است به این خاطر باشد که بعضی از افراد به طور ژنتیکی تمایل و گرایش به سمت کمال‌گرایی، حساسیت، پشتکار و استقامت دارند، که همگی ویژگی‌های مرتبط با بی‌اشتهایی عصبی هستند. همچنین شواهدی در دست است که سروتونین که یک ماده شیمیایی مغزی مرتبط با افسردگی می‌باشد، ممکن است در بی‌اشتهایی نقش داشته باشد.

تخم گشنیز

تخم گشنیز در درمان بی اشتهایی شدید، بسیار موثر است. مقداری تخم گشنیز را در آب گرم بریزید و اجازه دهید حدود نیم ساعت در آن دم بکشد. محلول را صاف کنید و درست قبل از غذا بنوشید. این کار کمک‌ می‌کند اشتهای‌تان باز گردد.

علت فیزیولوژیکی بی اشتهایی عصبی

ممکن است برخی از مشخصه‌های احساسی، در بی‌اشتهایی عصبی شرکت داشته باشند. این امکان وجود دارد که برخی از زنان جوان، از لحاظ شخصیتی، حالت وسواس فکری و عملی داشته باشند، که برای آنان این امر را آسان‌تر می‌سازد که علیرغم گرسنگی شدید، رژیم‌های سخت را تحمل کنند و از برخی مواد غذایی صرف‌نظر نمایند. آنها ممکن است تمایل فراوانی به کمال‌گرایی داشته باشند، به این معنی که هرگز فکرنکنند به اندازه کافی لاغرند.

گوجه فرنگی

وجود اسیدهای مختلف در گوجه فرنگی به ترشح مایعات گوارشی کمک می‌کند؛ همین عامل، باعث می‌شود بیش‌تر احساس گرسنگی کنید. برای درمان بی اشتهایی گوجه فرنگی خام بخورید. برای کسب بهترین نتیجه، باید گوجه فرنگی را به صورت مرتب در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

علت محیطی بی اشتهایی عصبی

فرهنگ جدید غربی، بر لاغری تاکید داشته و آن را تایید می‌کند. رسانه‌ها پر شده است از مدل‌ها و بازیگران لاغراندام. موفقیت و ارزش اغلب با لاغر بودن معادل است. ممکن است این فشار ایجاد شده، تمایل به لاغری را خصوصاً در میان دختران و زنان جوان تقویت ‌نماید.

درمان بی اشتهایی عصبی با تخم شنبلیله

تخم شنبلیله غنی از کربوهیدرات، پروتئین، و اسیدهای سالم است. تخم شنبلیله سطح هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد و هم‌چنین، باعث افزایش ترشح مایعات گوارشی می‌شود. مقداری آب را بجوشانید و مقداری تخم شنبلیله را در بخیسانید. اجازه دهید تخم‌های شنبلیله در آب جوش دم بکشند تا آب کمی خنک شود. محول را صاف کنید و به مدت چند هفته، هر روز میل نمایید.

عوامل خطر بی اشتهایی عصبی

• جنسیت (مونث بودن): بی‌اشتهایی در دختران و زنان شایع‌تر است. هرچند، شاید به دلیل فشارهای اجتماعی، در پسران و مردان نیز ابتلاء به اختلالات مربوط به غذا خوردن به طور فزاینده‌ای رو به رشد است. • سن: بی‌اشتهایی در میان نوجوانان بیشتر شایع است. هرچند افراد در هر سنی می‌توانند به اختلالات مرتبط با غذا خوردن دچار شوند، گرچه در افراد بالای 40 سال به‌ ندرت دیده می‌شود. نوجوانان به علت تمام تغییراتی که بدنشان در طول دوران بلوغ طی می‌کند، بیشتر مستعد هستند. همچنین ممکن است آنها در مواجهه با فشار‌های ایجاد شده قرار گیرند و یا نسبت به انتقادات، عیب‌جویی‌ها و یا حتی نظرهای وارده در مورد وزن و شکل ظاهری بدن خود حساس‌تر باشند. • ژنتیک: این احتمال وجود دارد که تغییرات در ژن‌های معینی، افراد را در ابتلاء به بی‌اشتهایی عصبی مستعدتر سازد. • سابقه خانوادگی: افراد با سابقه خانوادگی درجه یک یعنی پدر یا مادر، برادر یا خواهر و یا فرزند، که به این بیماری مبتلا بوده‌اند، احتمال خطر بیشتری جهت ابتلاء به بی‌اشتهایی عصبی را دارند. • تغییرات وزن: هنگامی‌که افراد یا از روی عمد و یا به طور غیرعمد، وزن از دست داده و یا برعکس دچار اضافه وزن شوند، این تغییرات اگر به صورت کاهش وزن باشد ممکن است با نظرات مثبت از جانب سایرین تقویت شود و اگر افزایش وزنی صورت گرفته باشد، با نظرات منفی همراه خواهد بود. این چنین تغییرات صورت گرفته در وزن و نظریات سایرین پیرامون آن، ممکن است فرد را ترغیب نماید تا شروع به گرفتن رژیم غذایی کند. • تغییر و تحول: تغییر در زندگی فرد، خواه محیط مدرسه، خانه، یک شغل جدید، یک جدایی عاطفی، مرگ و یا بیماری شخصی که دوستش دارید، همه و همه این تغییرات می‌تواند استرس و فشار روانی احساسی با خود به همراه داشته باشد و احتمال خطر ابتلاء به بی‌اشتهایی عصبی را افزایش ‌دهد. • ورزش، کار و فعالیت‌های هنری: ورزشکاران، هنرپیشگان و شخصیت‌های تلویزیونی، رقصنده‌ها و مدل‌های تبلیغاتی، در معرض خطر بیشتری در ابتلاء به بی‌اشتهایی قرار دارند. این امکان وجود دارد که در مورد دسته‌ای از افراد، مثلاً در مورد بالرین‌ها، لاغری زیاد و بیش از حد، حتی یک نیاز حرفه‌ای و لازمه شغل آنان باشد. ورزش‌هایی که با بی‌اشتهایی مربوط هستند، شامل ورزش دو، کشتی، حرکات نمایشی با اسکیت و ژیمیناستیک می‌باشند. ممکن است مردان و زنان حرفه‌ای، بر این باور باشند که تحرک و پویایی روزافزون خود را با کاهش وزن بهبود خواهند داد، و سپس این کار را تا حد افراط انجام می‌دهند. مربی‌ها و والدین نیز ممکن است نادانسته و به طور غیر عمد، با ارائه پیشنهاداتی به ورزشکاران جوان، مبنی بر کاهش وزن، این احتمال خطر را بالا ببرند. • رسانه‌های گروهی و اجتماعی: رسانه‌های گروهی، مثل تلویزیون و مجلات مد، بارها و بارها جلوه و نمایش باشکوهی از مدل‌ها و بازیگران لاغر و استخوانی را به نمایش می‌گذارند. اما اینکه آیا صرفاً رسانه‌ها، ارزش‌های اجتماعی را منعکس ساخته و یا عملاً آنها را تحریک می‌سازند، مشخص نیست. در هر حال، ممکن است این تصور به نظر برسد که لاغری با موفقیت، شهرت و محبوبیت یکسان و معادل فرض می‌شود.

درمان بی اشتهایی عصبی با آنقوزه

آنقوزه نیز به واقع برای درمان بی اشتهایی بسیار موثر است. یک قاشق پر کره‌ی تصفیه شده را با مقدار اندکی آنقوزه مخلوط کنید. آن را هر روز میل نمایید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

عوارض بی اشتهایی عصبی

بی‌اشتهایی می‌تواند عوارض بی‌شماری به همراه داشته باشد و در حادترین شکل آن، می‌تواند منجر به مرگ شود. ممکن است مرگ به طور ناگهانی رخ دهد، حتی وقتی که فرد خیلی هم کاهش وزن نداشته باشد. ممکن است این امر ناشی از ضربان نامنظم و غیرطبیعی قلب (آریتمی) باشد، و یا به علت عدم تعادل الکترولیت‌ها و املاح مثل سدیم، پتاسیم و کلسیم که توازن مایعات بدن شما را حفظ می‌کنند، باشد.۱خشکی پوست وشکنندگی مو ۲مشکلات کلیوی و گوارشی ۳ فقدان غیرطبیعی دوره‌های قاعدگی. ۴سرد شدن غیرعادی بدن ۵ اختلالات هورمونی به ویژه هورمون‌های محلول در چربی ۶ضربان ضعیف قلب

• مرگ

کم‌خونی

• مشکلات قلبی، مانند پرولاپس دریچه میترال، ضربان نامنظم و غیرطبیعی قلب، و نارسایی قلبی

• ضایعات استخوانی، افزایش احتمال خطر شکستگی‌های بعدی در طول زندگی

• قطع قاعدگی و عادت ماهانه در زنان

• کاهش سطح تستوسترون در مردان

• مشکلات مربوط به معده و روده، مثل یبوست، نفخ شکم، و یا تهوع

• ناهنجاری‌های الکترولیتی، مثل کاهش سطح پتاسیم، سدیم و کلراید خون

• مشکلات کلیوی

درمان بی اشتهایی عصبی با مراقبه

بی اشتهایی بیش از آن‌که یک بیماری جسمی باشد، یک اختلال روانی است؛ از این رو، مراقبه می‌تواند در درمان بی اشتهایی بسیار مفید باشد. مراقبه ذهن و روح‌تان را آرام می‌کند. برای انجام مراقبه، فقط لازم است بنشینید، بایستید یا دراز بکشید و به نفس‌های‌تان تمرکز کنید. هم‌چنین، در حین تمرکز بر نفس‌ها می‌توانید مانترا یا عبارات دیگری را تکرار کنید. مراقبه کمک‌تان می‌کند با افکار منفی و درگیری‌های استرس‌زا مبارزه کنید. اگر خودتان به تنهایی قادر نیستید این کار را انجام دهید، می‌توانید به یک گروه مراقبه یا به باشگاه ملحق شوید.

علت بی اشتهایی عصبی

برخی علائم بی اشتهایی عبارتند از وزن کم بدن، خستگی، پوست رنگ پریده، شکنندگی ناخن‌ها، ریزش مو، خشکی پوست، یبوست، افسردگی، قاعدگی نامنظم، فشار خون پائین و خروج از فعالیت‌های اجتماعی. اگر این اختلال به موقع درمان نشود، می‌تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد، از قبیل ضربان نامنظم قلب، عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن، کم خونی، پوکی استخوان و مشکلات کلیوی. افراد مبتلا به بی اشتهایی معمولا حتی درک نمی‌نمایند که دارای مشکل هستند که همین موضوع درمان را دشوارتر می‌نماید. از این رو درمان شامل درمان روانی می‌باشد و همچنین هدف افزایش اشتهای فرد جهت ایجاد عادات سالم غذا خوردن و احیای وزن طبیعی است. درمان نیاز به کمک افراد متخصص دارد. در همان زمان می‌توانید سبک زندگی را تغییر داده و از درمان های خانگی جهت درمان کمک بگیرید.

درمان بی اشتهایی عصبی با طب سوزنی

طب سوزنی و طب فشاری حس تن‌درستی و آرام را در بدن بالا می‌برند. نقاط خاصی در بدن انسان وجود دارند که با فشار دادن‌شان می‌توان اختلالات زیادی را درمان کرد. این کار باعث ایجاد آرامش خاصی در بدن می‌شود که افکار منفی را از انسان خارج می‌کند. توجه: برای انجام فنون طب سوزنی و طب فشاری حتما از متخصص آموزش دیده کمک بگیرید.

آزمایش هایی برای تشخیص بی اشتهایی عصبی

• معاینات بدنی: این معاینات شامل اندازه‌گیری قد و وزن، بررسی علائم حیاتی مثل ضربان قلب، اندازه‌گیری فشار خون و درجه حرارت بدن، بررسی و ارزیابی پوست و ناخن‌ها از جهت خشکی و یا سایر مشکلات، گوش دادن به صدای قلب و شش‌ها و معاینه شکم می‌باشد. • تست‌های آزمایشگاهی: این آزمایشات ممکن است شامل شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC) و سایر آزمایشات اختصاصی خون جهت بررسی سطح الکترولیت‌ها و پروتئین، و نیز بررسی کارایی کبد، کلیه و تیروئید شما باشد. یک آزمایش ادرار نیز ممکن است انجام گیرد. • ارزیابی روحی روانی: پزشک یا روانپزشک از شما درباره افکار، احساسات، و عادات تغذیه‌ای شما خواهد پرسید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود پرسشنامه‌های خودارزیابی روحی، روانی را کامل نمایید. • بررسی‌های دیگر: ممکن است عکسبرداری به روش اشعه ایکس برای بررسی و ارزیابی شکستگی‌های استخوانی، ذات‌الریه(پنومونی)، یا مشکلات قلبی، انجام گیرد. از الکتروکاردیوگرام (ثبت ضربان قلب به‌وسیله برق)، نیز می‌توان برای جستجو و بررسی نامنظمی‌های قلبی و اختلالات قلبی استفاده کرد. آزمایش تراکم استخوان ممکن است جهت ارزیابی و بررسی سلامت استخوان‌های شما انجام شود. این امکان نیز وجود دارد که آزمایشاتی جهت تعیین مقدار انرژی (کالری) که بدن شما استفاده می‌کند انجام شود، که می‌تواند در برنامه‌ریزی نیازها و احتیاجات تغذیه‌ای شما کمک‌کننده باشد.

درمان بی اشتهایی عصبی با یوگا

درست مانند مراقبه، یوگا نیز به مبارزه علیه درگیری‌های هیجانی و استرس کمک می‌کند. یوگا برای درمان اختلالات غذایی نظیر بی اشتهایی بسیار مفید است. با وجود این، همه‌ی پوزیشن‌های یوگا هم در درمان بی اشتهایی موثر نیستند؛ ولی برخی از آن‌ها می‌توانند برای درمان این اختلال کاملا سودمند باشند. توجه: به کلاس یوگا بروید یا پوزیشن‌های یوگا را از متخصص یوگا یاد بگیرید.

درمان بی اشتهایی عصبی با سیر

یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای بی اشتهایی سیر است. سیر به عنوان محرک اشتهای طبیعی وارد عمل می‌شود و به ترشح آنزیم‌های پاک کننده سیستم گوارش کمک می‌کند. 3 تا 4 حبه سیر خرد شده را به 1 فنجان آب اضافه کنید. به مدت چند دقیقه بجوشانید، سپس محلول را از صافی رد کنید. 2 قاشق غذاخوری آب لیمو و کمی سنگ نمک به آن بیافزائید. از این محلول دو بار در روز و برای چند هفته بنوشید.

درمان بی اشتهایی عصبی با بابونه

بابونه می‌تواند اعصاب‌تان را آرام کند، و بنابراین قادر است به کاهش سطح استرس و اضطراب نیز کمک نماید. بابونه به بدن‌تان آبرسانی می‌کند و شما را پر از انرژی می‌نماید. روزی یک یا دو بار دمنوش بابونه میل کنید تا بی اشتهایی‌تان بر طرف شود.

معیارهایی برای تشخیص بی اشتهایی عصبی

معیارهای تشخیصی DSM جهت بی‌اشتهایی عصبی عبارتند از: • امتناع و خودداری از حفظ و نگهداری وزن بدن در حداقل میزان وزن طبیعی و یا بالاتر از آن که متناسب با سن و قد فرد باشد. • ترس شدید و فراوان از افزایش وزن یا چاق شدن، مگر اینکه دچارکاهش وزن باشید. • انکار شدید و جدی در مورد پایین بودن وزن خود، و یا وجود یک تصویر ذهنی تحریف شده از شکل ظاهری و اندام خود. • در زنانی که عادت ماهانه در آنها شروع شده است، قطع آن حداقل برای سه دوره پیاپی و متوالی. برخی از متخصصین رشته پزشکی، بر این باورند که ممکن است این معیارها خیلی سخت‌گیرانه باشد و نشانه‌ها و علائم را در بعضی از افراد، به درستی منعکس نمی‌سازد. ممکن است بعضی از افراد تمامی این معیارهای تشخیصی را نداشته باشند، اما هنوز مبتلا به عارضه اختلال مربوط به غذا خوردن باشند، و نیاز به کمک تخصصی داشته باشند.

درمان بی اشتهایی عصبی با فرنجمشک

فرنجمشک تقویت کننده‌ی عصبی طبیعی و آرام کننده‌ی ذهن است. این داروی گیاهی استرس را آرام می‌کند، اضطراب را کاهش می‌دهد، و اشتها را بهبود می‌بخشد. فرنجمشک هم‌چنین باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود. فقط کافی است یک قاشق چای خوری فرنجمشک خشک شده را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. در ظرف را ببندید تا ۵ الی ۱۰ دقیقه دم بکشد. هر روز به مدت ۲ هفته از این دمنوش میل کنید. توجه: مصرف بیش از اندازه‌ی این گیاه دارویی می‌تواند باعث افزایش اضطراب شود.

درمان بی اشتهایی عصبی با زنجبیل

زنجبیل ماده غذایی ساده و اثربخش دیگری برای درمان بی اشتهایی می‌باشد. زنجبیل اشتها را تحریک می‌کند؛ بنابراین وعده‌های غذایی خود را فراموش نمی‌کنید. همچنین می‌تواند به صورت اثربخش اعصاب شما را آرام نموده و استرس و اضطراب را کاهش بدهد. ½ قاشق چایخوری زنجبیل ریز خرد شده را برداشته و مقدار سنگ نمک به آن بیافزائید. 30 دقیقه قبل از غذا هر روز به مدت دو هفته مصرف نمائید. گزینه دیگر ترکیب ½ قاشق چایخوری تفاله زنجبیل، چند قطره لیمو و مقداری آبغوره و پودر فلفل سیاه است. یکبار در روز با معده خالی به مدت چند هفته از آن بخورید. همچنین روزانه چند فنجان چای زنجبیل بنوشید.

مراقبت های پزشکی بی اشتهایی عصبی

به علت وجود مجموعه‌ای از عوارضی که بی‌اشتهایی عصبی باعث بروز آنها می‌شود، این امکان وجود دارد که شما نیاز به مراقبت و نظارت‌های زودبه‌زود و مکرر در زمینه علائم حیاتی، سطح آب و الکترولیت‌های بدن، و نیز شرایط و وضعیت جسمانی مرتبط با آن داشته باشید. در موارد حاد و شدید، ممکن است افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، در ابتدا نیاز به تغذیه از راه لوله‌ای که در بینی آنها قرار داده می‌شود و تا معده آنها امتداد می‌یابد، داشته باشند ( لوله بینی معدی). ممکن است پزشکی که در رابطه با کمک‌های اولیه فعالیت می‌کند، شخصی باشد که مراقبت پزشکی را با سایر متخصصین درگیردر حوزه درمان و سلامت هماهنگ می‌سازد. گاهی اوقات، این یک روانپزشک می‌باشد که وظیفه هماهنگ نمودن مراقبت را بر عهده دارد.

درمان بی اشتهایی عصبی با میوه درخت ارس

میوه‌ی درخت ارس سرشار از روی است که می‌تواند باعث تحریک تولید مایعات گوارشی شود. ۵۰ گرم از میوه‌ی خشک شده‌ی درخت ارس را خرد کنید و به یک لیتر آب انگور سفید اضافه کنید. اجازه دهید این محلول دو هفته بماند. سپس، قبل از غذا یک لیوان از آن را نوش جان فرمایید. این روش درمانی کارکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و باعث گرسنگی‌تان می‌شود.

درمان بی اشتهایی عصبی با پرتقال

میوه‌های تازه از قبیل پرتقال به صورت اثربخش با تحریک اشتهای شما بی اشتهایی را درمان می‌نمایند. پرتقال منجر به افزایش سلامت دستگاه گوارش نیز می‌شود. پاکسازی سیستم گوارش مهم است، در حالی که بدون آن شما احساس گرسنگی نمی‌کنید. علاوه بر این، بوی نشاط بخش پرتقال و پوست پرتقال منجر به آرامش اعصاب شده و با اضطراب و افسردگی می‌جنگد. مقداری پرتقال خورده یا یک لیوان آب پرتقال چند بار در روز جهت افزایش اشتها بنوشید. برای بهبود خلق و خو، عطر پوست پرتقال را استنشاق کنید.

درمان بی اشتهایی عصبی با جعفری

جعفری در کاهش نفخ معده موثر است و از این طریق، می‌تواند اشتها را بیش‌تر کند. چند برگ تازه‌ی جعفری را در آب گرم بخیسانید. اجازه دهید برگ‌های جعفری یک ساعت و نیم در آب گرم دم بکشند و سپس، دمنوش را صاف کنید. این دمنوش را ۳۰ دقیقه قبل از غذا بنوشید. توجه: مصرف بیش از حد جعفری می‌تواند باعث ناراحتی معده شود.

بازگشت به وزن سلامت برای بی اشتهایی عصبی

اولین هدف در درمان، بازگشت به وزن سلامت(وزنی که در آن احساس سلامتی می‌کنید) می‌باشد. شما بدون بازگشت به وزن مناسب و یادگیری رژیم غذایی مناسب، نمی‌توانید از یک اختلال مرتبط با غذا خوردن بهبودی یابید. یک روانشناس می‌تواند برای پرورش روش‌های رفتاری و کمک به شما برای بازگشت به وزنی که در آن احساس سلامتی کنید با شما تمرین کند. یک کارشناس تغذیه می‌تواند راهنماهایی را در مورد رژیم غذایی سالم، شامل تهیه برنامه‌های غذایی مشخص و نیازهای کالریکی پیشنهاد دهد که به شما کمک خواهد کرد تا به اهدافی که در مورد وزن خود دارید برسید. خانواده شما نیز احتمالاً درگیر کمک به شما در حفظ و برقراری عادات تغذیه‌ای سالم خواهند شد.

درمان بی اشتهایی عصبی با ترخون

ترخون گیاه دارویی بسیار مفیدی برای رهایی از شر بی اشتهایی است. این گیاه باعث تحریک ترشح مایعات گوارشی می‌شود و به فرایند سوخت و ساز کمک می‌کند. بنابراین، ترخون می‌تواند اشتها را افزایش دهد. هم‌چنین این گیاه دارویی بی‌ خوابی را نیز درمان می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. برای درمان بی اشتهایی عصبی می‌توان از ترخون خشک شده در سالادها و سوپ‌ها استفاده کرد.

درمان بی اشتهایی عصبی با نعناع

نعناع اشتهاآور طبیعی است، از این رو جهت درمان بی اشتهایی می‌توانید از آن استفاده کنید. طعم عالی، متمایز و عطر جذاب منجر به بهبود اشتها می‌شود. علاوه بر این استرس عاطفی را تسکین می‌دهد. 2 قاشق چایخوری آب نعناع تازه را هر صبح بنوشید. در روش دیگر چند فنجان چای نعناع را روزانه بنوشید. برای درست نمودن چای، 2 قاشق چایخوری برگ نعناع خشک را به یک فنجان آب داغ بیافزائید. به مدت 10 دقیقه خیس نموده، از صافی رد کرده و بنوشید.

درمان بی اشتهایی عصبی با گل راعی

گل راعی می‌تواند اضطراب و افسردگی را درمان کند. بنابراین، این گیاه دارویی می‌تواند بی اشتهایی عصبی، این اختلال روانی‌، را درمان نماید. گل راعی را می‌توان به صورت تنتور نیز استفاده کرد. برای تسکین این مشکل باید روزی سه مرتبه از این گیاه دارویی استفاده کنید. توجه: همراه گل راعی از داروهای ضد افسردگی استفاده نکنید.

درمان فردی بی اشتهایی عصبی

این نوع از درمان به شما کمک می‌کند تا با رفتار و افکاری که در بی‌اشتهایی عصبی سهیم هستند، برخورد صحیحی داشته باشید و بر آنها غلبه نمایید. می‌توانید اعتماد به نفس بهتر و سالم‌تری به دست آورده و راه‌های مثبتی جهت غلبه بر اضطراب و سایر احساسات ناخوشایند شدید، یاد بگیرید. عموماً، نوعی از درمان که درمان رفتاری شناختی (CBT) نامیده می‌شود، استفاده می‌شود. ممکن است درمان در همان روزی که برنامه درمان مقرر گردیده، صورت بگیرد، اما در بعضی موارد، ممکن است بخشی از درمان در یک بیمارستان وابسته به روانپزشکی انجام شود.

درمان بی اشتهایی عصبی با گل سپاسی

ریشه‌ی گل سپاسی به درمان بی اشتهایی کمک می‌کند. ریشه‌ی گل سپاسی به درمان مشکلات مربوط به سوءهاضمه کمک می‌کند؛ و از این طریق، باعث افزایش اشتها می‌شود. ریشه‌ی گل سپاسی را می‌توان به صورت تنتور و قرص مصرف نمود. این گیاه دارویی حاوی ماده‌ی شیمیایی تلخ مزه‌ای به نام سکوایریدوئید است که باعث افزایش ترشح مایعات گوارشی، صفرا، و بزاق دهان می‌شود؛ به این ترتیب، به گوارش کمک می‌کند. توجه: آن‌هایی که از التهاب یا زخم معده رنج می‌برند نباید از این درمان خانگی استفاده کنند.

درمان بی اشتهایی عصبی با ماساژ

مطالعه‌ی چاپ شده سال 2001 در مجله اختلال در غذا خوردن نشان داد که ماساژ درمانی دو بار در هفته علائم بی اشتهایی را کاهش می‌دهد؛ سطوح استرس و اضطراب را پائین‌تر می‌آورد. همچنین سطوح دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می‌دهد. همین موضوع تصویر سالم‌تر و مثبت‌تری از بدن را خلق می‌کند. زمانی که نوبت به ماساژ می‌رسد، ماساژ درمانی بهترین گزینه است. ماساژ درمانی شامل دستکاری سیستماتیک بافت‌های نرم بدن می‌باشد. این ماساژ را حداقل 3 یا 4 بار در هفته توسط فرد آموزش دیده انجام دهید. همچنین می‌توانید بدن خود را با روغن زیتون یا روغن نارگیل قبل از رفتن به رختخواب ماساژ دهید، به خصوص گردن، شانه‌ها، پشت و انتهای پاهای خود را. این موضوع بدن شما را آرام نموده و اضطراب را از بین می‌برد.

درمان بی اشتهایی عصبی با یونجه

سال‌ها است که این گیاه دارویی برای درمان اختلالات معده به کار می‌رود. یونجه کمک می‌کند اشتهای‌ از دست رفته‌تان را دوباره به دست بیاورید. تنتور یونجه می‌تواند برای درمان بی اشتهایی مفید باشد. هم‌چنین یونجه خستگی جسمی و روانی را نیز درمان می‌کند. برای درمان بی اشتهایی عصبی می‌توانید روزانه تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم یونجه مصرف کنید.

درمان بر مبنای خانواده بی اشتهایی عصبی

این نوع از درمان با این فرض شروع می‌شود که فرد مبتلا به اختلال مرتبط با غذا خوردن، دیگر قادر به تصمیم‌گیری درست و قاطع بابت سلامتی خود نیست، و به کمک خانواده خود نیاز دارد. بخش مهمی از درمان بر مبنای خانواده، این است که خانواده درگیردر این مساله، مطمئن و خاطرجمع باشد که فرد از الگوهای صحیح و سالم غذایی، پیروی می‌کند. این نوع از درمان، می‌تواند به حل مشکلات و کشمکش‌های خانوادگی کمک کند و حمایت‌های اعضاء دلسوز خانواده را یکجا جمع کند. درمان بر مبنای خانواده، خصوصاً برای بچه‌های مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، که هنوز در خانه و با خانواده زندگی می‌کنند، می‌تواند مهم باشد.

درمان بی اشتهایی عصبی با خار مقدس

این تقویت کننده‌ی طبیعی گوارش به دلیل حضور نیاسین تلخ مزه است. خار مقدس باعث افزایش ترشح مایعات گوارشی و صفرا می‌شود. این گیاه دارویی اشتها را تحریک می‌کند و به گوارش کمک می‌نماید. برای معالجه‌ی بی اشتهایی می‌توانید از تنتور خار مقدس نیز استفاده کنید. توجه: زنان باردار نباید از این گیاه استفاده کنند.

درمان بی اشتهایی عصبی با بادرنجبویه

دیگر درمان خانگی طبیعی برای بی اشتهایی بادرنجبویه است. این ماده غذایی به عنوان ملین و آرام بخش اعصاب وارد عمل می‌شود و به بهبود اشتها، کاهش اضطراب، کاهش استرس و بهبود خواب کمک می‌نماید. 1 قاشق چایخوری بادرنجبویه خشک را به یک فنجان آب داغ بیافزائید و بگذارید به مدت 5 تا 10 دقیقه خیس بخورد. یک فنجان از این چای را دو بار در روز به مدت دو هفته بنوشید. نکته: از این گیاه بیش از حد استفاده نکنید. ممکن است اضطراب را بیشتر نماید.

درمان بی اشتهایی عصبی با گندنای کوهی

گیاه گندنای کوهی یک محرک گوارشی است که با افزایش بزاق دهان و اسید معده، اشتها را زیاد می‌کند. روزانه سه چهارم قاشق چای خوری از این گیاه را میل کنید تا بی اشتهایی‌تان درمان شود. گندنای کوهی می‌تواند به بهبود فرایند گوارش کمک کند.

درمان گروهی بی اشتهایی عصبی

این نوع از درمان، راهی را پیش روی شما قرار می‌دهد تا با افراد دیگری که مبتلا به اختلالات مرتبط با غذا خوردن هستند، ارتباط برقرار کنید. گاهی‌اوقات، گروه‌های حمایتی غیررسمی، نیز می‌توانند مفید و کمک کننده باشند. هر چند باید دقت داشته باشید که این گروه‌های غیررسمی از تیم‌های تخصصی سلامت روانی، خط نگیرند. در مورد بعضی از افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، ارتباط با گروه‌های حمایتی ممکن است منجر به رقابتی شود که فرد بخواهد در آن به عنوان لاغرترین فرد گروه شناخته شود.

درمان بی اشتهایی عصبی با قنطوریون صغیر

گیاه قنطوریون صغیر گیاه دارویی محرک اشتها است که باعث افزایش ترشح مایعات معده می‌شود و به گوارش کمک می‌کند. برای درمان اختلالات کبد و هم‌چنین بازگرداندن اشتهای از دست رفته می‌توانید این گیاه را به صورت دمنوش یا تنتور مصرف کنید. توجه: اگر باردار هستید، از این گیاه دارویی استفاده نکنید.

نکات تکمیلی برای درمان بی اشتهایی عصبی

در گروه درمانی به صورت منظم شرکت نمائید. سعی کنید از برنامه غذایی عقب نمانید، حتی اگر برای شما ناراحت کننده باشد. به صبحانه خوردن عادت نمائید، زیرا برای سلامتی ضروری است. سپس در طول روز وعده‌های غذایی کوچک بخورید. غذای خود را با سوپ سبزیجات آغاز نمائید، زیرا پیش غذای مناسبی هستند. خوردن سالاد میوه یا سبزیجات قبل از هر وعده غذایی درمان موثر دیگری برای بی‌ اشتهایی است. خوردن غذای تند اشتها را تقویت می‌نماید. یک مشت گردو و بادام به صورت روزانه بخورید، زیرا سلامت عاطفی را بهبود می‌بخشند. در صورت نیاز، استفاده از مکمل‌های غذایی وزن بدن را در حالت عادی نگه می‌دارد و عادات سالم غذایی را به وجود می‌آورد. برای این کار ابتدا با دکتر خود مشورت نمائید. در طول روز آب کافی بنوشید اما تنها آب ننوشید. حمایت خانواده و تشویق آن‌ها برای درمان بیمار مهم است. والدین باید به کودکان خود شیوه زندگی سالم و سبک زندگی فعال را آموزش بدهند. والدین همچنین باید تفکر مثبت را به کودکان خود از طریق انتقاد سازنده و تعریف القاء نمایند.

درمان بی اشتهایی عصبی با رزماری

به هم ریختن تعادل شیمیایی در سلول‌های مغزی ممکن است باعث ایجاد بی اشتهایی شود. رزماری گیاهی است که به واقع می‌تواند در تغذیه‌ی سلول‌های مغزی مفید و موثر باشد. بنابراین، مصرف رزماری می‌تواند افراد مبتلا به علائم بی اشتهایی عصبی را درمان کند. چند عدد برگ رزماری را در یک فنجان آب بجوشانید. بگذارید مدتی دم بکشد و سپس این دمنوش را صاف کنید. بعد از این‌که کمی خنک شد، آن را نوش جان کنید. برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب بهتر است این دمنوش را روزی دو تا سه بار میل کنید.

درمان بی اشتهایی عصبی با بادام

معروف است که بادام می‌تواند مغزتان را فعال‌تر و سالم‌تر کند. بادام قدرت تمرکز را بهبود می‌بخشد و کمک‌تان می‌کند با اختلالات روانی مقابله کنید. به اندازه‌ی یک مشت بادام را در آب بریزید و بگذارید یک شب در آن خیس بخورد. صبح فردا، پوست آن‌ها را بگیرید و نوش جان‌شان بفرمایید. هم‌چنین، می‌توانید با استفاده از پودر چوب صندل و کره با این بادام‌های خیس خورده خمیری تهیه کنید. بوی این خمیر را استنشاق کنید تا فعالیت سلول‌های مغزی‌تان افزایش یابد.

درمان بی اشتهایی عصبی با قاصدک

گیاه قاصدک برای درمان مشکلات مربوط به دستگاه گوارشی بسیار عالی عمل می‌کند. قاصدک مشکل بی اشتهایی را در افراد مبتلا به این اختلال غذایی حل می‌کند و سبب افزایش اشتها می‌شود. برای درمان این اختلال می‌توانید به صورت مرتب از عصاره‌ی قاصدک استفاده کنید. تا وقتی علائم بی اشتهایی کاملا از بدن‌تان خارج نشوند، به مصرف مرتب این گیاه دارویی ادامه دهید.

داروهایی برای درمان بی اشتهایی عصبی

تا کنون داروی به خصوصی که جهت درمان بی‌اشتهایی طراحی شده باشد، شناخته نشده است، چراکه مشخص شده است کارایی خوبی نداشته‌ اند. هرچند، داروهای ضدافسردگی، یا داروهای مربوط به روانپزشکی، می‌توانند جهت درمان اختلالات روانی که ممکن است درگیر آن باشید، مثل افسردگی یا اضطراب، به شما کمک کنند.

شیرین بیان

شیرین بیان مانند یک داروی ضد افسردگی عمل می‌کند. این دارویی گیاهی غشای مخاطی مجاری گوارشی را پاکسازی می‌کند. با پاک شدن ناحیه‌ی گوارشی از باکتری‌ها، اشتها به حالت معمول باز می‌گردد. برای درمان بی اشتهایی می‌توانید از عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین بیان استفاده کنید. توجه: بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این داروی گیاهی اجتناب کنند.

درمان بی اشتهایی عصبی با آناناس

آناناس نیز با تحریک اشتها و افزایش میل‌تان به خوردن غذا به درمان بی اشتهایی کمک می‌کند. هر روز صبح آناناس تازه بخورید؛ این کار باعث می‌شود در طول روز بیش‌تر احساس گرسنگی کنید.

درمان بی اشتهایی عصبی با گیاه خوک طلایی

این گیاه دارویی در برخی کشورها به شکل گسترده‌ای به عنوان داروی محرک گوارش شناخته می‌شود. بنابراین، گیاه خوک طلایی می‌تواند به بهبود اشتها کمک کند. اجزای موجود در گیاه خوک طلایی با باکتری‌ها و قارچ‌ها مبارزه می‌کنند. هم‌چنین، برای خلاصی از شر بی اشتهایی عصبی می‌توانید از داروهای تولید شده از ریشه‌ی این گیاه استفاده کنید.

بستری شدن در بیمارستان برای درمان بی اشتهایی عصبی

ممکن است در مواردی که دچار عوارض و مشکلات جدی پزشکی شده‌اید، یا در مواردی که فوریت‌های روانپزشکی ایجاب می‌کند، و یا در موارد سوء‌تغذیه شدید و امتناع و خودداری اکید از غذا خوردن، نیاز به بستری شدن بیمارستانی باشد. ممکن است بستری شدن در بیمارستان، در یک بخش پزشکی و یا روانپزشکی صورت بگیرد. بعضی از درمانگاه‌ها در درمان افراد با اختلالات مرتبط به غذا خوردن تخصصی هستند. این امکان وجود دارد که بعضی از آنها به جای بستری کردن بیماران، برنامه‌های روزانه، را پیشنهاد نمایند. برنامه‌های تخصصی مربوط به اختلالات مرتبط با غذا خوردن، ممکن است درمان‌های فشرده‌تر وشدیدتری را در مدت زمان طولانی‌تری پیشنهاد دهند. همچنین، حتی پس از اتمام دوره بستری، درمانهای مداوم و آموزش‌های تغذیه‌ای برای ادامه بهبود بسیار حائز اهمیت است.

درمان بی اشتهایی عصبی با جو

جو یک داروی گیاهی تقویت کننده‌ی اعصاب است که به عنوان داروی ضد افسردگی عمل می‌کند و ناراحتی مربوط به غشای مخاطی را کاهش می‌دهد. با این‌که زمان تاثیر مصرف جو کمی طولانی‌تر از سایر روش‌های درمانی است، ولی این تاثیرات همیشگی است. جو استرس جسمی و خستگی عصبی را درمان می‌کند. اجزای این گیاه مانند سیلیس، ویتامین ب کمپلکس، کلسیم، ساپونین، ویتامین A و غیره باعث افزایش سوخت و ساز، بهبود گردش خون، درمان بی اشتهایی عصبی می‌شوند.

درمان بی اشتهایی عصبی با آب گرم

استفاده از آب گرم را غالبا با کاهش وزن در ارتباط می‌دانند؛ ولی آب گرم می‌تواند در درمان بی اشتهایی نیز موثر باشد. آب گرم سموم را از دستگاه گوارشی دفع می‌کند و از این طریق، کارکرد آن را بهبود می‌بخشد. بنابراین، باعث ایجاد حس گرسنگی می‌شود. توجه: به خاطر داشته باشید که نباید آب بسیار داغ مصرف کنید، زیرا ممکن است بر روی جوانه‌های چشایی زبان تاثیر بگذارد و مجرای گوارشی را بسوزاند، و این گونه وضعیت‌تان را وخیم‌تر کند.

درمان بی اشتهایی عصبی با کندورانگو

گیاه کندورانگو حاوی برخی مواد خاصی است که به تحریک ترشح بزاق و مایعات معده کمک می‌کنند. این گیاه هم‌چنین به بازگشت میل از دست رفته‌ی بیمار به غذا کمک می‌نماید؛ و از این طریق، فرد می‌تواند مواد مغذی را که از آن‌ها محروم مانده است، به بدن‌اش برگرداند. یک و نیم گرم از کندورانگوی خرد شده را در یک فنجان آب سرد بریزید و آن را حرارت دهید تا به جوش بیاید. سپس بگذارید این محلول خنک شود؛ آن‌گاه آن را صاف کنید و از نوشیدن این جوشانده لذت ببرید.

چالش‌های موجود در درمان بی‌اشتهایی عصبی

بعضی از موارد بی‌اشتهایی عصبی، می تواند بسیار شدید ‌باشد. ممکن است در موارد خفیف‌تر، زمان کمتری برای درمان و بهبود نیاز باشد. یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در درمان بی‌اشتهایی عصبی با آن مواجه می‌شویم، عدم پذیرش درمان از سوی افراد مبتلا به آن است. این امکان وجود دارد که آنها فکر کنند نیاز به درمان ندارند یا اینکه نسبت به افزایش وزن خود حساسیت نشان دهند. اساساً بعضی از افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، آن را یک بیماری نمی‌بینند، و در عوض آن را به عنوان انتخابی در روش و سبک زندگی خود قلمداد می‌کنند. حتی اگر شما تمایل به بهبود داشته باشید، غلبه بر کشش و جاذبه بی‌اشتهایی عصبی، می‌تواند امری سخت و مشکل باشد. بی‌اشتهایی عصبی، اغلب یک نبرد مداوم، همیشگی و مادام‌العمر است. گرچه ممکن است علائم و نشانه‌های آن فروکش کند، اما هم‌چنان شما آسیب پذیر باقی خواهید ماند، و ممکن است در طول دوره استرس و فشار روانی زیاد و یا در موقعیت‌های حساس، برگشت و عود مجدد این بیماری را داشته باشید. برای مثال، ممکن است علائم و نشانه‌های بی‌اشتهایی عصبی، در طول دوران بارداری از بین بروند، البته تا زمانی که کودک شما به دنیا بیاید. درمان‌های مداوم و یا ملاقات‌های دوره‌ای، در طول زمان‌هایی که استرس و فشار روانی وجود دارد، می‌تواند کمک‌کننده و سودبخش باشد. گرچه در مورد درمان‌های جایگزین، به عنوان بخشی از درمان در افراد مبتلا به اختلالات مرتبط با غذا خوردن، به خوبی مطالعه و تحقیق نشده است، با این حال، پاره‌ای از درمان‌های جایگزین، می‌تواند به کاهش اضطراب کمک نماید. و برخی از این نوع درمان‌ها ممکن است به افراد با اختلالات مرتبط با غذا خوردن کمک نماید تا حس خوشی و آرامش در آنها افزایش یابد.

درمان بی اشتهایی عصبی با ریحان

بیماران مبتلا به بی اشتهایی بیش از دیگران در معرض عفونت‌ها قرار دارند؛ زیرا دستگاه ایمنی‌شان نسبت به دیگران ضعیف‌تر است. ریحان کارکرد دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشد و هم‌چنین اشتها را بیش‌تر می‌کند. ۴ تا ۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بیندازید. اجازه دهید این برگ‌ها چند دقیقه در آب جوش دم بکشند و سپس، این دمنوش را صاف کنید. برای درمان بی اشتهایی این دمنوش را به شکل مرتب مصرف کنید.

درمان بی اشتهایی عصبی با دارچین

دارچین نیز از دیگر درمان‌های خانگی عالی است که باعث افزایش ترشح مایعات مفید در دستگاه گوارش‌تان می‌شود. یک قاشق چای خوری پودر دارچین را در یک لیتر آب حل کنید. این محلول را به خوبی هم بزنید و دو لیوان از آن را حدود نیم ساعت قبل از غذا بنوشید. این کار حتما گرسنه‌تان خواهد کرد.

درمان بی اشتهایی عصبی با بابا آدم

گیاه بابا آدم به ترشح مایعات گوارشی در معده‌تان سرعت، و به اشتهای‌تان بهبود می‌بخشد. ریشه‌ی گیاه بابا آدم غنی از فیبر غذایی است که به تنظیم کارکرد مجرای گوارشی کمک می‌کند. می‌توانید این گیاه را به صورت قرص نیز مصرف کنید. توجه: زنان باردار نباید از ریشه‌ی گیاه بابا آدم استفاده کنند.

تغییر شیوه زندگی برای درمان بی اشتهایی عصبی

وقتی شما مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی هستید، مراقبت و محافظت مناسب از خود، برایتان مشکل خواهد بود. علاوه بر درمان‌های تخصصی، اقدامات زیر را نیز دنبال کنید: • به برنامه درمانی خود متعهد باشی: از جلسات درمانی خود فرار نکنید و سعی نداشته باشید از وعده‌های غذایی خود بگذرید، هر چند آنها باعث احساس ناخوشاینی شما گردند. • با پزشک خود درباره مکمل‌های ویتامینی و املاح مورد نیاز و مناسب خود صحبت کنید: اگر به خوبی غذا نمی‌خورید، این احتمال وجود دارد که بدن شما تمام نیازهای مربوط به مواد مغذی را دریافت نکند. • خود را از توجه و ارتباط اعضاء خانواده و دوستانی که خواهان سلامتی شما هستند، جدا نسازید: متوجه این امر باشید که آنها از صمیم قلب بهترین‌ها را برای شما آرزو دارند. • در مقابل اصرار و میل به وزن کردن خود و یا بازرسی مکرر بدن خود در مقابل آینه مقاومت کنید: این اعمال هیچ سودی برای شما ندارند، به جز تقویت و تحریک کشش و انگیزه شما جهت حفظ و نگهداری عادات ناسالم خود.

تره

اجزای مغذی موجود در گیاه آب تره به تولید مایعات گوارشی کمک می‌کنند؛ به این ترتیب، با مصرف این گیاه عملکرد دستگاه گوارشی بهبود می‌یابد. چند شاخه آب تره را روی سالادتان بریزید و ۱۰ دقیقه پیش از غذا آن را میل کنید تا اشتهای‌تان بیش‌تر شود.

رازیانه

تخم رازیانه برای دستگاه گوارش‌تان مفید است و می‌تواند باعث بهبود اشتها شود. یک لیوان آب گرم آماده نمایید و ۲۰ گرم تخم رازیانه را در آن دم کنید. اجازه دهید تخم‌های رازیانه حدود نیم ساعت در آب گرم دم بکشند. این دمنوش را صاف کنید، و قبل و بعد از غذا بنوشید. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، این دمنوش را روزی دو بار مصرف کنید.

چای سبز

چای سبز محرک گوارشی بسیاری محبوبی است که به بهبود کارکرد مجاری گوارشی کمک می‌کند. چای سبز نه تنها اشتها را افزایش می‌دهد، بلکه خستگی، اضطراب، و استرس را نیز کاهش می‌دهد. روزی دو تا سه بار چای سبز بنوشید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.

نکات اساسی برای درمان بی اشهایی اساسی

• به خود یادآوری کنید که وزن سلامت بدن شما (وزنی که در آن احساس سلامت می‌کنید)، چقدر است، به خصوص در زمان‌هایی که تصاویری را مشاهده می‌کنید که انگیزه و میل شما را جهت محدود ساختن کالری‌های دریافتی‌تان، تحریک می‌نماید. • از وب‌سایت‌های مربوط به طرفداران بی‌اشتهایی عصبی ، بازدید ننمایید. این سایت‌ها شما را تشویق می‌کنند که عادات خطرناک خود را حفظ کرده، و باعث عود مجدد بیماری و یا بازگشت مجدد آن می‌شوند. بی‌اشتهایی یک انتخاب جهت سبک و شیوه زندگی نیست، این یک بیماری است. • آگاهی از این موضوع که این امکان وجود دارد که شما همیشه بهترین داور جهت تشخیص در این مورد که آیا به اندازه کافی غذا می‌خورید و یا از وزن مناسب و در محدوده سلامت برخوردارید، نباشید. • شناسایی و تعیین موقعیت‌های مشکل‌زا، که احتمالاً افکار و رفتار شما را که می‌توانند در بی‌اشتهایی عصبی نقش داشته باشند، برانگیخته نماید، طوریکه بتوانید نقشه‌ای عملی جهت رسیدگی به آنها ترسیم نمایید. • به دنبال الگوهای شخصیتی مثبت باشید. به خود یادآوری کنید که احتمالاً الگوها ومدل‌های بسیار لاغر یا هنرپیشگانی که در مجلات مد مخصوص زنان و یا مجلات زرد خود را به نمایش می‌گذارند، نمایانگر بدن‌های سالم نیستند.

لیمو ترش

هم‌چنین لیمو ترش نیز باعث تحریک گرسنگی و فروکش تاثیرات خستگی مفرط و تهوع در بدن می‌شود. ۲ قاشق چای خوری آب لیمو ترش را در آب جوش بریزید؛ ۲ تا ۳ غنچه میخک خشک شده را به این محلول اضافه کنید. اجازه دهید این دمنوش به اندازه‌ی دمای معمول اتاق خنک شود. در طول یک هفته، روزی یک بار از این دمنوش بنوشید تا اشتهای‌تان بهتر شود. هم‌چنین، می‌توانید به مقدار مساوی آب لیمو ترش و آب زنجبیل را در یک کاسه بریزید؛ سپس مقدار اندکی نمک طبیعی به آن اضافه کنید و در ظرف را با پارچه‌ی حوله‌ای نازکی بپوشانید. اکنون این ظرف را به مدت ۳ روز جلوی نور خورشید قرار دهید. بعد از آن، هر روز قبل از غذا یک قاشق چای خوری از آن را میل کنید. این کار وضعیت گوارش‌تان را بهبود می‌بخشد.

پیشگیری از بی اشتهایی عصبی

راه مطمئن و تضمین‌شده‌ای جهت پیشگیری از ابتلاء به بی‌اشتهایی عصبی و یا سایر اختلالات مربوط به غذا خوردن، وجود ندارد. احتمالاً پزشکان مراقبت‌های اولیه ( متخصصین اطفال، پزشکان خانواده، و اینترن‌ها)، در موقعیت و جایگاه خوبی برای تعیین و تشخیص نشانه‌ها و علامات اولیه ابتلاء به اختلالات مرتبط با غذا خوردن، و جلوگیری از رشد و پیشرفت کامل بیماری، قرار دارند. برای مثال آنها می‌توانند سوالاتی را در زمینه عادات تغذیه‌ای و رضایت فرد از وضعیت ظاهری خود، طول دیدار و ملاقات‌های پزشکی، بپرسند. اگر در یکی از اعضاء خانواده خود و یا یک دوست، متوجه اعتماد به نفس پایین، عادت به رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسا و عدم رضایت از ظاهر خود، شدید، با او در این مقوله صحبت نمایید. گرچه ممکن است قادر نباشید از پیشرفت اختلال مرتبط با غذاخوردن جلوگیری نمایید، ولی می‌توانید در رابطه با رفتار سالم‌تر و یا گزینه‌های درمانی صحبت کنید.

فلفل سیاه و عسل

غالبا برای بهبود طعم و مزه‌ی غذاها و هم‌چنین بهبود عملکرد دستگاه گوارش مقداری فلفل سیاه به آن‌ها اضافه می‌کنند. پنج دانه‌ فلفل سیاه را بکوبید و مقداری عسل به آن اضافه کنید تا به خمیر تبدیل شود. هر روز صبح ناشتا یک قاشق پر از این خمیر را میل کنید تا وضعیت اشتهای‌تان بهتر شود. به علاوه، می‌توانید مقداری پودر فلفل سیاه را به آب دوغ اضافه کنید؛ و آن را مرتبا بنوشید تا اشتهای‌تان افزایش یابد. یا این‌که هم‌چنین می‌توانید مقداری پودر فلفل سیاه را به آب انار اضافه، و آن را نوش جان کنید.

درمان بی اشتهایی عصبی با آب هویج

آب هویج برای ترشح مایعات گوارشی و بهبود وضعیت دستگاه گوارش‌تان مفید است. آب هویج هم‌چنین مجاری گوارشی را پاکسازی می‌کند و سموم را از آن دفع می‌نماید. آب هویج را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را میل نمایید تا علائم بی اشتهای‌تان بر طرف شوند.

کارهایی که برای درمان بی اشتهایی عصبی باید بکنید

الف. غذاهایی بخورید که غنی از ویتامین ب کمپلکس باشند، زیرا این ویتامین‌ها برای درمان بی اشتهایی مفید هستند. ب. پیش از غذا سبزیجات، سوپ، یا سالاد بخورید، زیرا این خوراکی‌ها اشتهاآورهای خوبی هستند. پ. سعی کنید غذاهای تند بیش‌تری بخورید، زیرا این گونه غذاها اشتهای‌تان را بیش‌تر می‌کنند. ت. هم‌چنین می‌توانید برای بازگشت به وزن طبیعی بدن‌تان، پس از مشورت با پزشک، از مکمل‌های تغذیه‌ای استفاده کنید. ث. در طول روز آب زیاد بنوشید، ولی فقط به نوشیدن آب اتکا نکنید. ج. بیمار مبتلا به بی اشتهایی باید توسط خانواده‌ و دوستان‌اش مورد حمایت و کمک قرار بگیرد. چ. غذاها یا مکمل‌های غنی از روی بخورید. ح. ویتامین B6 و اسیدهای چرب مصرف کنید، زیرا آن‌ها به درمان ضربه‌های هیجانی و اختلالات غذایی کمک می‌کنند.

کارهایی که برای درمان بی اشتهایی عصبی باید نکنید

الف. هرگز صبحانه را از وعده‌های غذایی‌تان حذف نکنید. در طول روز وعده‌های غذایی کوچک بخورید. ب. هرگز از گردهمایی‌های اجتماعی دوری نکنید، زیرا شرکت در این گونه فعالیت‌ها به درمان این اختلال کمک می‌کند.

با کم‌ خوری عصبی چه کنیم؟

متخصصان تاکید می ‌کنند که به منظور پیشگیری از اختلال کم‌ خوری عصبی با مشکلات شخصی به طور منطقی برخورد کنید. سعی کنید با کمک مشاوران، درمانگران، خانواده و دوستان، مشکلات را برطرف کنید یا با آن ها کنار بیایید. در صورتی که بیمار خود به وجود اختلال عاطفی واقف شود، کمک بخواهد و همکاری خوبی در طی درمان داشته باشد، این وضعیت قابل درمان است. اما بدون درمان، این اختلال می‌ تواند باعث ناتوانی دائمی یا حتی مرگ شود. آمارها نشان می ‌دهد؛ بیمارانی که دچار بی ‌اشتهایی عصبی هستند، زیاد دست به خودکشی می ‌زنند؛ زیرا عزت نفس آن ها پایین است. درمان این بیماران ممکن است‌ چندین سال ادامه یابد و البته عود کردن بیماری به خصوص زمانی که فرد تحت استرس قرار بگیرد، محتمل است. هدف از درمان، این است که بیمار مجددا الگوی مناسب غذا خوردن را از سر گیرد تا وزن وی به حالت طبیعی بازگردد. بیمار می ‌تواند با تمرینات مخصوص برای تغییر رفتار زیر نظر متخصص به این نتیجه مهم دست یابد. انواع داروهای مورد استفاده در روانپزشکی نیز برای این بیماران موثر هستند، اما هیچ داروی مشخصی وجود ندارد که تأثیر آن بر این بیماری قطعی باشد. در نهایت این که علاوه بر رژیم غذایی مناسب برای درمان بیمار، امکان دارد مکمل ‌های ویتامینی یا مواد معدنی نیز برای وی تجویز شوند.

بیشتر بخوانید : آنورکسیا