قتلتو بکن

شایعه

قتلتو بکن

شایعه

بایگانی

گزنه برای مو

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۱۰ ق.ظ

گزنه برای مو

گزنه گیاه کوچکی است که همه جا می‌روید. اگر خواص گیاه  گزنه را بشناسید خواهید دید که بر خلاف ظاهر خشن و گزنده‌اش چقدر با سلامتی‌تان مهربان است.

خواص  دارویی گیاه گزنه برای پو ست‌های چرب
گزنه برای افرادی که پوست خیلی چرب، کثیف و پر از آکنه دارند خوب است. به خاطر اینکه این داروی گیاهی خواص قلیایی دارد.

روش استفاده:

بر گ های گزنه‌ی تازه را بجوشانید و آب کش کنید. سپس اجازه دهید برگ‌ها خنک شود. این برگ‌ها را بکوبید و به صورت مرهم (هر هفته دو مرتبه) روی پوست بگذارید. همچنین لازم است که یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزانه 3 مرتبه یک فنجان از آن بنوشید.

اگر مدام احساس خستگی می‌کنید گزنه را دریابید. این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می‌باشد و برای رفع خستگی‌های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی زا بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای همین هم کمک می‌کند خیلی زود سرپا شوید

خواص گزنه

خواص  دارویی گیاه گزنه برای سم زدایی از بدن
مصرف مواد غذایی چرب و شیرین و غیره باعث می‌شود که بدن مازاد سموم دفع نشده را در بدن نگه دارد. برای همین لازم است هر از گاهی به خصوص در فصل بهار به فکر سم زدایی از بدن باشید. خوشبختانه گزنه به عملکرد برخی از ارگان‌های بدن مانند کلیه‌ها کمک می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این گیاه به دفع سموم بدن مانند اوره کمک زیادی می‌کند.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 هفته روزانه 2 تا 3 فنجان از این جوشانده میل کنید.

خواص گزنه برای مو

گزنه، مو را تقویت کرده و از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند، حتی در بعضی از موارد موی سر دوباره می‌روید، همچنین از این گیاه در ترکیبات بیشتر شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده می‌شود.

برای استفاده از این خاصیت ۶ گرم سر شاخه‌ها و برگها و ریشه گزنه را به تنهایی و یا با ۳۰ گرم چای کوهی در یک لیتر آبجوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد. شبها مقداری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشوئید.

برای براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوی سر موها را با آب دم کرده گزنه ماساژ دهید. بدین منظور 1 قاشق غذاخوری برگ گزنه خشک شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و مدت نیم ساعت بگذارید بماند، همچنین ماساژ دادن با این دمکرده، شوره سر را برطرف می‌کند.

برای تهیه لوسیون ضد ریزش مو گزنه، سه مشت برگ تازه‌ گزنه را با ۲۰۰ میلی لیتر آب آنقدر بجوشانید تا حجم مایع نصف شود. سپس محلول را صاف نموده و هر روز صبح چند قطره از این محلول را به پوست سرتان بزنید و کمی ‌ماساژ دهید.

 خواص گیاه گزنه برای مقابله با تب یونجه
تب یونجه همان حساسیتی است که در فصل بهار گریبان خیلی‌ها را می‌گیرد. برای پیشگیری یا تسکین این حساسیت می‌توانید به سراغ گزنه بروید.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ گزنه‌ی خشک را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 هفته هر روز از این دم کرده میل کنید.

گزنه و دیابت

دیابت یا مرض قند، بیماری شایع امروزی است که با کاهش تحرک و افزایش مصرف غذاهای آماده بیشتر از گذشته مطرح شده است. در حال حاضر بیش از 150 میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری دیابت یا مرض قند هستند که متأسفانه در کشور ما نیز شیوع بالائی دارد. دیابت یک بیماری متابولیکی است، در این بیماری در سوخت و ساز قند خون اختلال ایجاد می‌شود. بالا بودن قند خون و عدم کنترل آن برای مدت طولانی می‌تواند در همه اعضای بدن مانند چشم، کلیه، قلب و عروق خونی ایجاد اختلال نماید. اما طب سنتی درمان‌های خوبی برای کنترل دیابت در دست دارد. مشکل بیماران دیابتی این است که قند خون وارد سلول آنها نمی‌شود و یا اینکه در ترشح هورمون انسولین مشکل وجود دارد. گیاه گزنه دارای حلقه‌ای پیپتیدی است که این کار را میسر کرده و موجب کاهش قند خون می‌شود. به طور کلی خواص گیاه گزنه برای دیابت و کاهش هم زمان قند خون و چربی و تأثیر آن در کاهش وزن، موجب گردیده که از این گیاه در فرمولاسیون مکمل‌های ضد پیری استفاده شود. متخصصان طب سنتی عقیده دارند یکی از کنترل کننده‌های ثابت شده و موثر برای بیماری دیابت، گیاه گزنه است که به این منظور مصرف دمنوش گزنه و یا استفاده از عصاره آن بسیار مفید خواهد بود. امروزه از عصاره گیاه گزنه، در ساخت داروهای کاهنده قند خون و ضد دیابت استفاده می‌شود.

برای تهیه دمنوش گزنه به منظور کاهش قند خون، مقدار 40 گرم برگ گزنه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت 10 دقیقه دم کنید. مقدار مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست.


 خواص گیاه گزنه برای مقابله با خستگی
اگر مدام احساس خستگی می‌کنید گزنه را دریابید. این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می‌باشد و برای رفع خستگی‌های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی زا بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای همین هم کمک می‌کند خیلی زود سرپا شوید.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزانه 4 تا 5 فنجان از آن بنوشید. یا اینکه از کپسول‌های 500 میلی‌گرمی استفاده کنید (طبق نظر پزشک یا داروساز). توجه داشته باشید که می‌توانید از آب گزنه برای رفع کم خونی و خستگی مفرط استفاده کنید. برای این کار لازم است که برگ های تازه این گیاه را میکس کرده و آب آن را صاف کنید. هر هفته 3 مرتبه به میزان 15 میلی‌لیتر از این آب میل کنید.

مضرات گزنه

  • گزنه اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است برای روده‌ها و کلیه‌ها مضر باشد، بنابراین بهتر است با صمغ عربی و کتیرا خورده شود.
  • مقدار مصرف بیش از 10 گرم در روز از گیاه گزنه، ممکن است باعث بند آمدن ادرار و احتباس مایعات بدن شده و به تبع منجر به کاهش عملکرد قلب و کلیه گردد.
  • زنان باردار و کودکان باید از مصرف آن خودداری کنند.
  • از شایعترین مضرات گزنه، تحریک معده است و احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک نیز در افراد حساس وجود دارد.
  • از آنجا که گیاه گزنه، حاوی مقادیری از تانن می‌باشد، مصرف همزمان گیاه گلدار شامل برگ‌ها یا ریشه با غذاهای حاوی آهن ممکن است باعث کاهش جذب آهن شود.
  • علیرضا فرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی